reklama

Dnes netradične o kultúre

Na diplomatické pomery relatívne pokojné leto sa skončilo a s nástupom prvého septembra sa rozbehla nová sezóna. O tom, že bude veľmi náročná, svedčí už len samotný fakt, že z tohto mesiaca strávim na Slovensku iba šesť dní. Tém, o ktorých by sa dalo rozprávať, je veľa a sú závažné, no napriek tomu sa dnes pristavím pri tých nepolitických.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Minulú stredu som sa v Budapešti zúčastnil na spoločnom folklórnom vystúpení dvoch legendárnych súborov - našej Lúčnice a maďarského Honvédu. Toto vystúpenie malo ohromný úspech. Z pohľadu šéfa diplomacie môžem len oceniť, že sa naň prišiel pozrieť nový maďarský prezident János Áder. Aj to bol dôvod, prečo som našu stranu zastupoval a môžem povedať, že v prestávke vystúpenia sme mali veľmi dobrý rozhovor. Celková atmosféra na pódiu, v publiku aj v zákulisí bola vynikajúca. Takýchto akcií - osobitne s Maďarskom - potrebujeme jednoznačne viac.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Budapešť vystriedal Cyprus a neformálne stretnutie ministrov zahraničných vecí Európskej únie, tzv. Gymnich. Na jeho okraji som mal v piatok česť otvoriť tradičný Afroditin umelecký festival, v rámci ktorého bola tohtoročným zahraničným hosťujúcim telesom Opera Slovenského národného divadla s predstavením Othello - jeho dej sa odohráva na Cypre. Festival som otváral spoločne s cyperskou komisárkou pre vedu, vzdelávanie a kultúru a musím povedať, že stojac na pódiu a pozerajúc sa do hľadiska, v ktorom sedeli vyše dve tisícky ľudí so záujmom o vystúpenie našich umelcov, takmer sa mi roztriasli kolená. A umelci naozaj zožali úspech.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Krátko na to - v nedeľu, počas úvodného dňa prvej oficiálnej návštevy slovenského prezidenta vo Švajčiarsku - som zažil ďalšie fantastické kultúrne podujatie a vystúpenie našich umelcov. Najväčšou hviezdou večera bola Edita Grúberová a viac než dôstojne jej sekundovali ďalší naši umelci - Pavol Bršlík a Jozef Benci v sprievode Slovenskej filharmónie. Vypredaná zürišská Tonhalle ich vyprevádzala postojačky po tom, ako každý z nich musel na jej žiadosť vystúpiť s prídavkom. Vystúpenie sledovala v čestnej lóži spolu s našim prezidentom aj prezidentka Švajčiarskej konfederácie. Ako šéfa diplomacie ma pritom obzvlášť teší, že predstavenia na Cypre a vo Švajčiarsku sa uskutočnili do značnej miery vďaka iniciatíve našich veľvyslancov Anny Tureničovej a Jána Foltína - ďalší dôkaz toho, čo všetko aktívny, zanietený diplomat dokáže.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Tieto tri vystúpenia potvrdili známu skutočnosť, že kultúra je jeden z najúspešnejších a najžiadanejších "exportných artiklov" Slovenska a ja som vďačný našim umelcom za skvelú prácu, ktorú v zahraničí odvádzajú. Vo všeobecnosti musím povedať, že jeden z najkrajších pocitov pre diplomata - a ešte viac pre ministra zahraničných vecí - je osobne zažiť obrovský úspech našich umelcov vonku. Verím, že obrovský náboj pozitívnej energie, ktorý mi tieto tri podujatia za posledných päť dní doniesli, mi vydrží čo najdlhšie počas náročnej jesene.

Miroslav Lajčák

Miroslav Lajčák

Bloger 
  • Počet článkov:  40
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Miroslav Lajčák - minister zahraničných vecí a európskych záležitostí SR Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu