Slovensko sa teší dobrému menu najmä u tých cudzincov, ktorí ho mali príležitosť osobne spoznať. Pre väčšinu ľudí vo svete zostáva však naďalej neznámou krajinou. Nie dobrou, nie zlou, peknou či škaredou, alebo s tisícom iných prívlastkov… ale neznámou! Problémom je absencia obrazu, predstavy o našej krajine a o jej potenciáli. Kým Francúzsko, Taliansko, Švajčiarsko, Nórsko, alebo Grécko sa v mysliach ľudí – turistov i podnikateľov – okamžite asociujú napríklad s vínom, dizajnom, spoľahlivosťou, vzťahom k prírode, olivami, so Slovenskom to už také jednoznačné nie je. Známa a pozitívne vnímaná krajina dokáže pritom skôr vzbudiť dlhodobú dôveru u zahraničných investorov, alebo pritiahnuť turistov na dlhšie obdobie, než len na jednu kávu cestou z Viedne do Budapešti. Rovnako slovenskí podnikatelia sa lepšie presadia na zahraničných trhoch, ak ich produkty podporí aj silný brand krajiny.
Som rád, že práve v mojom rezorte pripravujeme projekt zameraný na zlepšenie vnímania Slovenska v očiach zahraničia. Ide o dlhodobý proces, viacero aktivít sme iniciovali už v roku 2009, rozvíjané boli v nasledovnom období a nadväzujeme na ne aj v súčasnosti. A nie je toho málo, čím sa už môžeme pochváliť. Podarilo sa nám dať dohromady skupinu odborníkov – z oblasti grafického dizajnu, marketingu a PR, z univerzitného prostredia aj z mimovládnych organizácií – zmapovali sme vnímanie Slovenska vo svete, s cieľom spoznať hodnotenie jeho silných a slabých stránok. Pozreli sme sa na to, ako robia branding iné úspešné štáty. Spolupracujeme s partnermi z iných slovenských ministerstiev a štátnych agentúr tak, aby výsledný produkt odzrkadľoval aj ich potreby.
Nemôže však ísť len o štátne orgány a štátnych úradníkov, so značkou Slovenska by sa mali stotožniť predovšetkým jej nositelia, tí ktorí Slovensko tvoria: široká verejnosť. Skúsenosti zo zahraničia ukazujú, že úspešná môže byť len taká značka krajiny, s ktorou sa identifikujú jej občania.
V doterajších etapách tvorby brandingu sa jednotlivé nápady a idey utvárali prostredníctvom fokusových skupín s predstaviteľmi rôznych vrstiev spoločnosti. Zvolili sme pritom cestu, ktorá vo svete nie je úplne bežná: názor verejnosti má pre nás veľký význam. Nechceme postaviť občanov pred výsledný produkt, pri tvorbe brandingu chceme vychádzať z ich názorov. Slováci tak dnes majú jedinečnú možnosť zapojiť sa do verejnej diskusie a rozhodnúť o atribútoch charakterizujúcich našu krajinu. Prvé priebežné výsledky ponúkame všetkým, ktorí majú o túto tému záujem.
Uvítame aj konštruktívnu kritiku, alternatívne návrhy. Je načase nastaviť si zrkadlo a povedať si pravdu nie len o tom, akí sme, ale čo môže každý z nás urobiť pre to, aby sme dali o sebe vedieť v dobrom. Kľúčovým prvkom, ktorý ovplyvňuje vnímanie krajín, sú totiž konkrétne činy, nielen vlád, ale aj komunít a jednotlivcov. Som presvedčený, že Slovensko je krajina s obrovským potenciálom. Keď však nechceme v konkurencii iných a vo svete známejších krajín výrazne zaostávať, mali by sme byť schopní identifikovať reálne pozitíva charakterizujúce našu krajinu a jej občanov, premietnuť ich do konkrétnych skutkov a na nich budovať imidž Slovenska.
Z čoho by teda mala vychádzať značka Slovenska? Je niečo pozitívne, čím sme výnimoční, rozoznateľní od iných a pre zahraničie príťažliví? Sú naša krajina a jej ľudia naozaj autentickí, kreatívni, rozmanití, inovatívni, pracovití a ambiciózni, ako navrhuje existujúca štúdia? A ak áno, ako sa to dá jednoducho a pravdivo pomenovať výstižným sloganom, prípadne zobraziť?
Odpoveď je na nás. Ponúkam vám možnosť zúčastniť sa na verejnej diskusii, ktorú nájdete na tejto stránke – okomentujte už existujúce návrhy, alebo pripojte svoje vlastné. Pomôžete tak identifikovať obraz krajiny, v ktorej žijeme.