Nekonečný príbeh - BRANDING

Autor: Miroslav Lajčák | 27.4.2016 o 10:55 | Karma článku: 2,86 | Prečítané:  934x

Mám rád výzvy. Pri ich riešení sa obyčajne ponúka viacero možností: pustiť sa skratkou a priniesť rýchle riešenie? 

Alebo poctivo preskúmať terén, vyhodnotiť jeho atribúty, nájsť hodnoverných spojencov a spolu s nimi sa prepracovať k jednotlivým cieľom? Tou druhou cestou trpezlivo kráčame aj s tímom externých odborníkov v procese budovania „značky Slovensko“ už od roku 2009. Nemá koniec, má len zastávky, na ktorých možno nabrať dych a zvážiť ako a kam ďalej. Dnes stojíme na možno kľúčovej z takýchto zastávok: vláda nedávno schválila dokument, ktorý rozpracováva obsah a vizuál novej značky, jednotnú vizuálnu identitu štátnej správy, a hovorí aj o potrebe systémového riešenia prezentácie SR v budúcnosti. Je konkrétnou a zodpovednou odpoveďou na apel odborníkov na vytvorenie značky našej krajiny.

Po prvý raz v modernej histórii našej krajiny sa podarilo postaviť základ, ktorý umožní profesionálne budovanie „značky Slovensko“. Ozývali sa aj netrpezlivé hlasy a neraz som musel vysvetľovať, že niektoré procesy sa urýchliť nedajú. Hľadať spoločenskú zhodu v takých zásadných otázkach ako je definovanie nás samých, našich pozitívnych charakteristík, a dokázať ich ponúknuť okolitému svetu formou dôveryhodnej a zároveň modernej komunikačnej skratky nebolo ľahké. Je výsledkom dlhodobej spolupráce s partnermi z radov ostatných ministerstiev, štátnych agentúr, uznávaných externých odborníkov z oblasti grafického dizajnu, marketingu a PR, cestovného ruchu, z univerzitného prostredia, z mimovládnych organizácií, s expertmi na investície, úspešnými ľuďmi z biznisu, ale aj komunikácie s angažovanou verejnosťou.

Vďaka tejto spolupráci sa podarilo zmapovať existujúci obraz Slovenska v zahraničí, analyzovať brandingové stratégie iných úspešných krajín, vypracovať ideový koncept prezentácie SR v zahraničí a rozvinúť ho do podoby konkrétnych rámcových posolstiev a obrazových signálov. Dôraz sme kládli na získanie spätnej väzby domácej verejnosti. Pretože úspešná a dôveryhodná môže byť len taká značka krajiny, s ktorou sa stotožní jej vlastné obyvateľstvo. Iniciovali sme preto verejnú diskusiu o pripravovanej značke na portáli www.brandingslovenska.com a zadanie prieskumu verejnej mienky, ktorý nám poskytol jasnú predstavu ako vníma danú tému verejnosť.

Ako hlavné atribúty Slovenska a jeho obyvateľov vnímame RȎZNORODOSŤ odkazujúcu na bohatú rozmanitosť koncentrovanú na kompaktnom území; VYNACHÁDZAVOSŤ odkazujúcu na kreativitu, inovatívnosť aj praktickú a manuálnu zručnosť obyvateľov Slovenska; VITALITU odkazujúcu na životaschopnosť, aktívnosť a adaptabilnosť obyvateľov Slovenska; AUTENTICKOSŤ odkazujúcu na tradície, bohatý kultúrny život a do istej miery stále neglobalizovaný spôsob života, z ktorých vyrastá súčasná moderná podoba Slovenskej republiky. Podľa prieskumu verejnej mienky  väčšina ľudí súhlasí s našou víziou prezentovať Slovensko vo svete ako modernú a rozmanitú krajinu, v ktorej žijú šikovní a vynaliezaví obyvatelia: až 84 % opýtaných označilo za našu výstižnú vlastnosť - šikovnosť; 75 % si myslí, že je to adaptabilnosť a vyše 68 % sa stotožňuje s tým, že Slovensko je rozmanitá krajina, ktorá ponúka množstvo kontrastov na malom území.

Na základe získaných vstupov pripravil pracovný tím, zložený zo zástupcov viacerých rezortov, Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu, Slovenskej agentúry pre cestovný ruch, ako aj z nezávislých externých odborníkov, zadanie pre verejné obstarávanie formou súťaže návrhov. Súčasťou verejného obstarávania na predmet zákazky „Prezentácia krajiny v zahraničí - značka Slovensko“ boli nasledovné položky: ideové ukotvenie značky Slovensko (príbeh, obsahová identita, slogan); vizuálna identita značky Slovensko (vrátane logotypu krajiny); zjednotenie logotypov štátnej správy; komplexný brandbook a dizajn manuál. Odborná porota následne rozhodla o víťaznom návrhu agentúry Creative Department.

Novú, víťaznú značku predstavím verejnosti už tento štvrtok. Výzva, pred ktorou dnes stojíme, spočíva v našej schopnosti akceptovať ju a kontinuálne implementovať do aktivít subjektov podieľajúcich sa na prezentácii štátu v zahraničí. Verím, že nadviažeme na vykonané a podarí sa nám aj na Slovensku vybudovať fungujúci systém komplexne zastrešujúci prezentáciu krajiny. Nemenej dôležité sú však aj kroky jednotlivcov. Vo všeobecnej rovine totiž možno konštatovať, že „značku Slovensko“ tvoríme my všetci – občania tejto krajiny. Len od nás, od každého jednotlivca závisí, či neskĺzneme k notorickému spochybňovaniu celého procesu, či sa s novou značkou krajiny dokážeme identifikovať a tak napomáhať k jej šíreniu vo svete. Preto želám novej značke čo najúspešnejší štart. Mám rád výzvy...

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.


Už ste čítali?