Francúzska móda, švajčiarska spoľahlivosť, slovenské… Potrebujeme branding?

Autor: Miroslav Lajčák | 25.7.2014 o 9:33 | Karma článku: 7,48 | Prečítané:  2932x

Som hrdý na to, aký kus cesty prešlo Slovensko za uplynulých vyše dvadsať rokov. A hoci táto cesta pripomínala niekedy profil vysokohorskej cyklistickej etapy s radom prekážok a zastávok, dnes nikto nespochybňuje, že Slovensko je demokratická, stabilná a vo svete rešpektovaná krajina, pevne ukotvená v euroatlantickom hodnotovom priestore. O dobrej reputácii našej krajiny ma pravidelne presviedčajú rozhovory, ktoré vediem s mojimi zahraničnými kolegami.

Slovensko sa teší dobrému menu najmä u tých cudzincov, ktorí ho mali príležitosť osobne spoznať. Pre väčšinu ľudí vo svete zostáva však naďalej neznámou krajinou. Nie dobrou, nie zlou, peknou či škaredou, alebo s tisícom iných prívlastkov… ale neznámou! Problémom je absencia obrazu, predstavy o našej krajine a o jej potenciáli. Kým Francúzsko, Taliansko, Švajčiarsko, Nórsko, alebo Grécko sa v mysliach ľudí – turistov i podnikateľov – okamžite asociujú napríklad s vínom, dizajnom, spoľahlivosťou, vzťahom k prírode, olivami, so Slovenskom to už také jednoznačné nie je. Známa a pozitívne vnímaná krajina dokáže pritom skôr vzbudiť dlhodobú dôveru u zahraničných investorov, alebo pritiahnuť turistov na dlhšie obdobie, než len na jednu kávu cestou z Viedne do Budapešti. Rovnako slovenskí podnikatelia sa lepšie presadia na zahraničných trhoch, ak ich produkty podporí aj silný brand krajiny.

Som rád, že práve v mojom rezorte  pripravujeme projekt zameraný na zlepšenie vnímania Slovenska v očiach zahraničia. Ide o dlhodobý proces, viacero aktivít sme iniciovali už v roku 2009, rozvíjané boli v nasledovnom období a nadväzujeme na ne aj v súčasnosti. A nie je toho málo, čím sa už môžeme pochváliť. Podarilo sa nám dať dohromady skupinu odborníkov – z oblasti grafického dizajnu, marketingu a PR, z univerzitného prostredia aj z mimovládnych organizácií – zmapovali sme vnímanie Slovenska vo svete, s cieľom spoznať hodnotenie jeho silných a slabých stránok. Pozreli sme sa na to, ako robia branding iné úspešné štáty. Spolupracujeme s partnermi z iných slovenských ministerstiev a štátnych agentúr tak, aby výsledný produkt odzrkadľoval aj ich potreby.

Nemôže však ísť len o štátne orgány a štátnych úradníkov, so značkou Slovenska by sa mali stotožniť predovšetkým jej nositelia, tí ktorí Slovensko tvoria: široká verejnosť. Skúsenosti zo zahraničia ukazujú, že úspešná môže byť len taká značka krajiny, s ktorou sa identifikujú jej občania.

V doterajších etapách tvorby brandingu sa jednotlivé nápady a idey utvárali prostredníctvom fokusových skupín s predstaviteľmi rôznych vrstiev spoločnosti. Zvolili sme pritom cestu, ktorá vo svete nie je úplne bežná: názor verejnosti má pre nás veľký význam. Nechceme postaviť občanov pred výsledný produkt, pri tvorbe brandingu chceme vychádzať z ich názorov. Slováci tak dnes majú jedinečnú možnosť zapojiť sa do verejnej diskusie a rozhodnúť o atribútoch charakterizujúcich našu krajinu. Prvé priebežné výsledky ponúkame všetkým, ktorí majú o túto tému záujem.

Uvítame aj konštruktívnu kritiku, alternatívne návrhy. Je načase nastaviť si zrkadlo a povedať si pravdu nie len o tom, akí sme, ale čo môže každý z nás urobiť pre to, aby sme dali o sebe vedieť v dobrom. Kľúčovým prvkom, ktorý ovplyvňuje vnímanie krajín, sú totiž konkrétne činy, nielen vlád, ale aj komunít a jednotlivcov. Som presvedčený, že Slovensko je krajina s obrovským potenciálom. Keď však nechceme v konkurencii iných a vo svete známejších krajín výrazne zaostávať, mali by sme byť schopní identifikovať reálne pozitíva charakterizujúce našu krajinu a jej občanov, premietnuť ich do konkrétnych skutkov a na nich budovať imidž Slovenska.

Z čoho by teda mala vychádzať značka Slovenska? Je niečo pozitívne, čím sme výnimoční, rozoznateľní od iných a pre zahraničie príťažliví? Sú naša krajina a jej ľudia naozaj autentickí, kreatívni, rozmanití, inovatívni, pracovití a ambiciózni, ako navrhuje existujúca štúdia? A ak áno, ako sa to dá jednoducho a pravdivo pomenovať výstižným sloganom, prípadne zobraziť?

Odpoveď je na nás. Ponúkam vám možnosť zúčastniť sa na verejnej diskusii, ktorú nájdete na tejto stránke – okomentujte už existujúce návrhy, alebo pripojte svoje vlastné. Pomôžete tak identifikovať obraz krajiny, v ktorej žijeme.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.


Už ste čítali?